Jaką piłkę do ćwiczeń wybrać? Jakie są rodzaje?

Strona GłównaPAYBACK EkstraSport ● Piłka do ćwiczeń

Piłka do ćwiczeń to jedno z najchętniej wybieranych akcesoriów przeznaczonych do różnego rodzaju aktywności fizycznych. Można z niej korzystać, wykonując ćwiczenia w domu i na siłowni. Ćwiczenia z piłką są dobrą propozycją zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych.

Producenci sprzętu sportowego oferują różne rodzaje piłek. Popularna jest piłka gimnastyczna i rehabilitacyjna, a także piłka fitness. Są one dostępne w wielu wariantach, zarówno jeśli chodzi o wymiary, jak i dodatki do nich. Piłki mogą mieć też wypustki masujące lub uchwyty na zamontowanie pasów do ćwiczeń wzmacniających ramiona. Dla kogo przeznaczone są ćwiczenia z piłką? Jaką piłkę wybrać do poszczególnych rodzajów ćwiczeń?

Kto może ćwiczyć z piłką?

Ćwiczenia z piłką mogą być wykonywane praktycznie przez każdego – nie ma tutaj ograniczeń wiekowych czy związanych ze sprawnością fizyczną. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby intensywność i zakres ćwiczeń dostosować do swoich możliwości, a w przypadku kobiet w ciąży czy osób po urazach, z ograniczonym zakresem ruchomości stawów, zawsze należy najpierw skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Zawsze na początku przygody z ćwiczeniami warto skonsultować się również z trenerem personalnym, który dobierze odpowiednie ćwiczenia i sprawdzi, czy są prawidłowo wykonywane. Jest to o tyle ważne, że prawidłowe wykonywanie ćwiczeń wpływa na ich efektywność, jak i na bezpieczeństwo ćwiczącego.

Jakie są rodzaje piłek do ćwiczeń?

Początkowo piłki były wykorzystywane w ćwiczeniach fizjoterapeutycznych. To właśnie fizjoterapeuci ze Szwajcarii, którzy chcieli wspomóc swoich pacjentów w powrocie do pełnej sprawności, wprowadzili piłki rehabilitacyjne do powszechnego użytku i opracowali serię ćwiczeń korekcyjnych, które stały się bardzo popularne nie tylko wśród rekonwalescentów. Obecnie piłki tego typu używane są między innymi również do fitnessu, pilatesu, ale i ćwiczeń dla kobiet w ciąży czy mających na celu szybsze spalanie tłuszczu.

Obecnie wyróżnia się następujące piłki gimnastyczne:

  • Piłka do ćwiczeń z PCV – jest to klasyczna odsłona piłki gimnastycznej. Wykorzystywana jest do rehabilitacji, jak i w czasie zajęć fitness. Zazwyczaj jej średnica waha się w granicach od 56 do 75 cm. Wykonana jest z gumy PCV. Wybierając tego rodzaju piłkę, warto zwrócić na grubość gumy, gdyż im będzie ona grubsza, tym piłka będzie bardziej wytrzymała na obciążenia i uszkodzenia mechaniczne. Inną wersją klasycznej piłki do ćwiczeń jest ta wykonana z pianki ABS, która jest bardziej odporna na przebicia, a co za tym idzie, bezpieczniejsza w użytkowaniu, szczególnie jeśli z piłką wykonuje się ćwiczenia, w czasie których siedzi się na niej. Jest to też dobra piłka do ćwiczeń w ciąży.
  • Piłki do ćwiczeń z wypustkami (kolcami) – mogą być to piłki klasyczne lub w kształcie przypominającym fasolkę. Wypustki o różnej wielkości mogą znajdować się na całej piłce lub tylko jej części. Jest to dobra piłka do masażu. Pobudza krążenie, co wpływa na lepsze dotlenienie organizmu, ale i rozluźnienie ciała. Piłki z wypustkami mogą być stosowane przy różnych rodzajach ćwiczeń. Jest to dobra piłka do pilatesu, ale również jogi czy rehabilitacji.
  • Mała piłka do ćwiczeń – to pomniejszona wersja klasycznej piłki do ćwiczeń. Jej średnica może się wahać od 16 do 26 cm. Zazwyczaj stosowana jest jako piłka treningowa przy ćwiczeniach ogólnorozwojowych, np. w czasie rozgrzewki czy poprzedzających przejście do ćwiczeń związanych z konkretną dyscypliną sportu. Jest też stosowana na zajęciach sportowych, w których uczestniczą dzieci.
  • Piłka do ćwiczeń z uchwytami – uchwyty mogą być zamontowane u góry piłki – wówczas przeznaczona jest ona do skakania. Pomagają utrzymać równowagę na niej. Jeżeli uchwyty zamontowane są po bokach piłki, można do nich zamocować dodatkowe elementy pozwalające rozszerzyć zakres ćwiczeń, np. o takie, które pozwolą wzmocnić mięśnie ramion.

Co jest ważne przy wyborze piłki do ćwiczeń?

Jednym z najczęściej zadawanych pytań związanych z zakupem tego akcesorium jest to dotyczące rozmiaru. Piłka do fitnessu czy innych ćwiczeń powinna być wybrana w taki sposób, aby odpowiadała wzrostowi osoby ćwiczącej. Zawsze w razie wątpliwości warto skonsultować się z osobą, która pomoże dobrać odpowiedni rozmiar piłki. Ogólnie zaleca się, aby osoby o wzroście 150–165 cm wybierały piłkę o średnicy 55 cm. Natomiast piłka gimnastyczna o średnicy 65 cm będzie odpowiednia dla osób o wzroście 166–175 cm. Piłka o średnicy 75 cm jest przeznaczona dla osób o wzroście 176–185 cm. Osoby wyższe powinny zdecydować się na piłkę o średnicy 85 cm.

To, czy piłka jest odpowiednia dla danej osoby, można sprawdzić w jeszcze jeden sposób. Należy na niej usiąść i zobaczyć, czy uda i tułów tworzą wówczas kąt prosty.

Przy zakupie piłki do ćwiczeń należy zwrócić również uwagę na to, co zostało już wcześniej wspomniane, czyli grubość materiału, z jakiego jest ona wykonana, a także jakie może być jej maksymalne obciążenie (zazwyczaj piłki do fitnessu lub rehabilitacji wytrzymują do 200 kg obciążenia). Dobrze jest też zwrócić uwagę na to, czy produkt posiada odpowiednie certyfikaty.


Przeczytaj również: Jak odpowiednio dobrać przyrządy do ćwiczeń?

Jeśli na trening to tylko z PAYBACK! Kupuj niezbędny sprzęt oraz akcesoria do ćwiczeń i zbieraj punkty za zakupy online.