Czym jest pilates? Jakie daje efekty? Akcesoria

Strona GłównaPAYBACK EkstraSport ● Pilates

Pilates to spokojne ćwiczenia służące między innymi wzmocnieniu mięśni i poprawie postawy. Pierwotnie pilates miał pomagać sportowcom i tancerzom w powrocie do aktywności zawodowej. Obecnie zajęcia pilates są niezwykle popularne i oferowane przez większość klubów fitness.

Pierwsze efekty pilatesu zazwyczaj widoczne są najpóźniej po miesiącu. Jednak już po pierwszej sesji tych ćwiczeń można odczuć poprawę nastroju. Jakie rezultaty pozwala osiągnąć pilates i jakich akcesoriów można używać podczas treningów?

Co to jest pilates?

Pilates to system ćwiczeń łączący w sobie elementy jogi, tai-chi, baletu oraz gimnastyki. Powstał w latach 20. XX wieku dzięki amerykańskiemu trenerowi niemieckiego pochodzenia, Josephowi Pilatesowi. Opracował on ją na własny użytek, cierpiał bowiem na krzywicę, połączoną między innymi z bólami pleców. Początkowo technikę tę wykorzystywano przede wszystkim do rehabilitacji tancerzy baletowych i przywracania im sprawności po rozmaitych kontuzjach. Instruktorzy fitness zainteresowali się pilatesem dopiero w latach 90. XX wieku. Od tamtej pory zajęcia pilatesu oferowane są w wielu klubach sportowych, ciesząc się przy tym dużą popularnością. Znane hasło promujące ten rodzaj aktywności, wygłoszone przez samego twórcę tego systemu, obiecuje:

  • lepsze samopoczucie po 10 sesjach,
  • poprawę wyglądu po 20 sesjach,
  • zupełnie nowe ciało po 30 sesjach.


Ćwiczenia pilatesu nie są jednak szczególnie dynamiczne, a wiele z nich są w stanie bez trudu wykonać osoby zupełnie początkujące. Taki typ aktywności zalecany jest również osobom mającym przeciwwskazania do wykonywania innych aktywności fizycznych. Pilates oparty jest w dużej mierze na ćwiczeniach izometrycznych, polegających na napinaniu mięśni przez określony czas. Trening powinien być przeprowadzany bardzo dokładnie. Tylko dzięki temu można osiągnąć optymalne efekty.

Jakie efekty daje pilates?

Efekty pilatesu to przede wszystkim wysmuklenie ciała i poprawa samopoczucia. Lepszy nastrój, a niekiedy także wewnętrzne wyciszenie, można poczuć już po pierwszych zajęciach. Na te wpływające na figurę trzeba czasem poczekać około miesiąca. Jedną z ogromnych zalet pilatesu jest między innymi uruchamianie i wzmacnianie mięśni głębokich. Dzięki temu można w skuteczny sposób poprawić postawę i pozytywnie wpłynąć na sposób poruszania, dodając mu lekkości i sprężystości. Niewiele innych typów treningu wpływa tak dobrze na wzmocnienie tych grup mięśniowych, dzięki czemu pilates będzie doskonałym uzupełnieniem ćwiczeń siłowych.

Wiele ćwiczeń pilatesu doskonale wpływa również na kręgosłup, między innymi dzięki wzmacnianiu znajdujących się przy nim mięśni. Z tego względu treningi takie zalecane są często osobom skarżącym się na bóle pleców.

Pilates pozwala również skutecznie wyrzeźbić mięśnie, w tym osiągnąć efekt płaskiego brzucha czy ładnie zaokrąglonych pośladków. Działa on również wyszczuplająco, jednak z pewnością w mniejszym stopniu niż ćwiczenia cardio czy aerobowe, dlatego w treningu odchudzającym warto wprowadzić oba typy aktywności. Pilates pozwala również rozciągnąć mięśnie, co wpływa na smukły wygląd ciała. Uczy także prawidłowego oddychania. Sprawdzi się również u osób ze sporą nadwagę, które nie mogą przeprowadzać bardziej forsownego treningu.


Zainteresuje Cię: Jak ułożyć plan treningowy? Co jest ważne?

Jakie akcesoria wykorzystuje się na zajęciach pilates?

Jedną z zalet pilatesu jest brak konieczności stosowania akcesoriów czy przyrządów do ćwiczeń, oczywiście poza wygodną matą. Niekiedy jednak mogą się okazać bardzo przydatne.

Jednym z chętnie stosowanych akcesoriów są piłki do pilatesu. Wykonywane z nimi ćwiczenia potrafią doskonale wpłynąć na koordynację ruchową, a także wzmocnić napięcie mięśni podczas poszczególnych ruchów. Chętnie stosowanym ćwiczeniem na koordynację jest to w klęku podpartym z kolanami ułożonymi na piłkach. Należy wtedy kolejno podciągać kolana w stronę brody, przesuwając nogę po piłce, w tym samym czasie próbując wyprostować drugą. Innym ćwiczeniem z piłką do pilatesu, dobrym także dla początkujących, będą klasyczne brzuszki z umieszczeniem piłki między kolanami i ściskaniem jej przy każdym wznosie. W wersji dla osób bardziej zaawansowanych należy podnieść nogi tak, aby uda tworzyły kąt prosty z brzuchem, a w drugą stronę z łydkami.

Bardzo przydatnym akcesorium jest również obręcz do pilatesu, zazwyczaj umiejscowiona między kolanami podczas wykonywania ćwiczeń. Służy ona głównie do zwiększenia napięcia mięśniowego poprzez zwiększanie oporu. Najczęściej kółko to ma średnicę ok. 30 cm.

Pasy i taśmy służą przede wszystkim do wzmocnienia mięśni podczas ćwiczeń rozciągających. Taśmy mogą mieć różny opór, zależny od ich rozciągliwości. W sklepach można znaleźć zarówno te rozciągające się jedynie o 25%, jak i o aż 250%.

Pilates to doskonały sposób na poprawę postawy i wytrzymałości mięśni, a także wysmuklenie sylwetki. Początkujący powinni zdecydować się na zajęcia z instruktorem, aby dokładnie poznać jego zasady. Dopiero potem możliwe jest przeprowadzanie treningów w domu.


Przeczytaj również: Jak odpowiednio dobrać przyrządy do ćwiczeń?

Jeśli na trening to tylko z PAYBACK! Kupuj niezbędny sprzęt oraz akcesoria do ćwiczeń i zbieraj punkty za zakupy online.