Jakie wybrać akcesoria do gimnastyki? Rodzaje

Strona GłównaPAYBACK EkstraSport ● Gimnastyka

Regularny trening wpływa pozytywnie nie tylko na ciało, ale również na ducha. Za sprawą dostępności różnego rodzaju sprzętów, uprawianie gimnastyki w domu leży w zasięgu możliwości każdego. Przy niewielkich nakładach finansowych we własnych czterech kątach można stworzyć prywatne studio do ćwiczeń.

Codzienna gimnastyka być może nie wpłynie znacząco na zwiększenie masy mięśniowej ciała, ale z pewnością poprawi sprawność, elastyczność i wzmocni kręgosłup. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek, nawet prostych ćwiczeń, należy skonsultować się z lekarzem, aby dowiedzieć się, czy nie istnieją do tego przeciwwskazania. Wybór odpowiednich akcesoriów do ćwiczeń gimnastycznych musi być podyktowany indywidualną potrzebą. Jedni za ich pomocą chcą zredukować masę ciała, a jeszcze innym zależy na rozciąganiu i zwiększeniu elastyczności. Jak zatem dokonać wyboru?

Akcesoria do gimnastyki dla wszystkich grup wiekowych

Bez względu na rodzaj wykonywanych ćwiczeń, gimnastykę warto wykonywać na specjalnych matach. Muszą być one wystarczająco miękkie i zarazem wytrzymałe. Standardowe modele mają wymiary 180–190 cm długości na 60 cm szerokości. Grubość jest również jednym z najważniejszych parametrów dobrej jakości maty. Nie może być ona zbyt cienka. Szczególnie gimnastyka dla seniorów, która wymaga często leżenia na brzuchu czy dociskania kolan do podłoża, może powodować dyskomfort. Standardowa grubość wynosi 0,6 cm. Nie mniej ważna jest łatwość czyszczenia materiału. Na rynku dostępne są modele z dodatkową powłoką antybakteryjną.

Dla osób uprawiających gimnastykę sportową istnieje wiele niewielkich przyrządów, które mimo swojej prostej konstrukcji, urozmaicają treningi i sprawiają, że są one bardziej efektywne. Skakanka jest jednym z tych dodatków, które kojarzą się głównie z gimnastyką dla dzieci. Nic bardziej mylnego. Skakanie jest dobrym treningiem wydolnościowym, wzmacniającym nogi, ramiona oraz brzuch. Włączenie skakanki do ćwiczeń fizycznych poprawia krążenie krwi i poprawia koordynację ruchową.

Gimnastyka korekcyjna na wzmacnianie poszczególnych odcinków kręgosłupa jest łatwiejsza przy użyciu gumowych piłek. Są one dostępne w różnych wielkościach i szerokiej gamie kolorystycznej. Są odpowiednie dla każdego bez względu na wiek. Korzystanie z nich podczas ćwiczeń pomaga stabilizować plecy, tułów i głowę. Ich używanie ma także inne zalety, m.in.: utrzymuje ruchomość w stawach, rozwija umiejętności motoryczne oraz poprawia pracę narządów wewnętrznych.

Ćwiczenia gimnastyczne mogą być również wzbogacone o masowanie za pomocą rollerów. Są to niewielkie wałki, których używa się do wykonywania delikatnego automasażu najbardziej narażonych na urazy mięśni, w tym kręgosłupa, ud oraz łydek. Rollery rozmasowują je i zapobiegają w ten sposób kontuzjom.

Taśmy do rozciągania są z kolei idealnym rozwiązaniem dla osób pragnących wzmocnić stopy oraz mięśnie łydek. Popularnym ćwiczeniem jest naciąganie taśmy na zaczepioną stopę, znajdując się w pozycji siedzącej. Kształtowanie mięśni stóp poprawa zdolności równowagi. To jest łatwiejsze również przy pomocy piłek sensorycznych. W odróżnieniu od tradycyjnych piłek mają one na swojej powierzchni wypustki służące do masażu. Mniejsze modele mogą być również umieszczane w dłoni. Ściskając je, poprawia się siłę chwytania. Jest to szczególnie zalecane osobom, które w swojej codziennej pracy dużo piszą na komputerze. Pozwala to na uniknięcie zespołu cieśni nadgarstka.

Mówi się, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. I faktycznie, osoba bardziej zaawansowana w gimnastyce z czasem będzie potrzebowała większej liczby urządzeń, które usprawnią jej treningi.

Jak wybrać strój do gimnastyki?

Wybór stroju do ćwiczeń gimnastycznych jest niezwykle ważny. Ciuchy muszą dobrze przylegać do skóry i przede wszystkim być wygodne. Nie mogą krępować ruchów, uciskać i obcierać. Najlepiej, gdy materiał, z jakiego są wykonane, „oddycha”, tzn. pozwala na swobodną cyrkulację powietrza. Jego dobór będzie zależał od tego, jaki rodzaj ćwiczeń planuje się uprawiać. Najbardziej popularne w gimnastyce korekcyjnej są legginsy (z krótkimi lub długimi nogawkami) oraz koszulka na krótki rękawek. Ćwiczenia na macie najczęściej odbywają się na boso. W gimnastyce artystycznej popularność zyskały przylegające do ciała body oraz trykoty bez rękawków.


Zainteresuje Cię: Kompletowanie stroju na siłownię – sportowa bielizna, koszulki i spodenki

Gimnastyka artystyczna – niezbędne akcesoria do jej uprawiania

Bardziej profesjonalne sporty, jak gimnastyka artystyczna, wymagają specjalistycznych sprzętów. Wśród nich wyróżnia się takie, które nie zajmują dużo miejsca, np. elastyczne wstążki i kółka gimnastyczne. Większe gabarytowo są drabinki, drążki, poręcze do ćwiczeń, kozły, skrzynie, równoważnie i odskocznie. Wykorzystywane są one przede wszystkim w wielkich salach gimnastycznych.


Przeczytaj również: Jak odpowiednio dobrać przyrządy do ćwiczeń?

Jeśli na trening to tylko z PAYBACK! Kupuj niezbędny sprzęt oraz akcesoria do ćwiczeń i zbieraj punkty za zakupy online.