Rodzaje zapięć rowerowych

Strona GłównaPAYBACK EkstraSport ● Zapięcie do roweru

W większych miastach odwiecznym problemem kolarzy jest nagminna liczba kradzieży rowerów. Przed utratą sprzętu może uchronić jedynie dobre zabezpieczenie do roweru. Jakie najlepiej wybrać: łańcuch, U-lock czy zapięcie składane?

Przeświadczenie, że rowery kradzione są jedynie w miejscach rzadko uczęszczanych przez ludzi (np. w piwnicach), jest mylne. Sprzęt może zostać zabrany nawet w biały dzień spod galerii handlowej czy też z prywatnego ogródka. Przed kradzieżą może uchronić jedynie dobre zapięcie rowerowe, za pomocą którego należy przymocować sprzęt do płotu, wysokiego słupa lub specjalnych stojaków. Na szczęście sklepy sportowe mają bogatą ofertą różnorodnych klamer i zapinek, o różnej wytrzymałości, kształcie i cenie. Najlepsze zapięcie do roweru to jednak takie, którego nie można przeciąć zwykłymi narzędziami (przecinakiem do metalu czy cążkami do drutu). Pamiętać należy bowiem, że nawet zabezpieczenie na szyfr czy to z alarmem nie uchroni roweru przed kradzieżą.

Łańcuch jako zapięcie do roweru

Przez długi czas popularnym typem zabezpieczeń do sprzętu rowerowego były różnorodne linki, giętkie druty i spirale. Niestety takie zapięcia do rowerów nie spełniały swojej funkcji, gdyż złodzieje z łatwością radzili sobie z ich przecięciem. Na szczęście w sklepach pojawiły się ich mocniejsze odpowiedniki – zapięcia w postaci stalowej linki w stalowych tulejach oraz łańcuchowe. Zaletą takich zabezpieczeń jest nie tylko fakt, iż bardzo trudno jest je zniszczyć, ale i ich długość, która umożliwia spięcie kilku rowerów naraz lub przypięcie sprzętu do nieco mniej dostępnej obręczy czy stojaka. Niestety wadą tego typu spinek jest ich waga. Rowerowe zapięcie łańcuchowe może ważyć nawet do 2 kilogramów.

Mocne zapięcie typu U-lock

Od wielu lat za najbezpieczniejsze zapięcie do roweru uważany jest zatrzask typu U-lock. Jest to zabezpieczenie wykonane z jednego kawałka stali, układającego się w kształt litery „U”. Jest ono praktycznie niemożliwe do przecięcia czy zniszczenia, a dzięki temu ryzyko utraty roweru poprzez kradzież znacznie maleje. Ten rodzaj zapięcia rowerowego występuje zarówno wersji na szyfr, jak i na kluczyk. Niestety ma on także swoje wady. Przede wszystkim jego kształt i małe rozmiary pozwalają na przymocowanie roweru jedynie do specjalnych stojaków, prostych słupów czy barierek.

Sprawdź: Jakie efekty daje jazda na rowerze? Zalety dla zdrowia

Składane zapięcie rowerowe

Zabezpieczeniem na rower, które łączy w sobie cechy łańcucha i klamry U-lock, jest zapięcie składane. Jest ono bardzo trudne do przecięcia, a przy tym dużo bardziej elastyczne niż metalowa zapinka – podkowa czy zapięcie łańcuchowe. Wygrywa także pod względem wagi i rozmiarów. Składane zabezpieczenie na rower waży dużo mniej niż jej alternatywy. Co więcej, po złożeniu nie zajmuje dużo miejsca, dlatego z powodzeniem można schować ją do plecaka czy torebki przyczepionej do roweru. Wadą jest niestety cena. Dobrej jakości składane zapięcie jest zazwyczaj dosyć drogie w porównaniu do innych zapinek na rower.

Przeczytaj również: Przydatne akcesoria rowerowe

Zabezpieczenie na rower „wszystko w jednym”

Na rynku dostępne są także zapięcia rowerowe łączące w sobie pojedyncze cechy wszystkich innych dostępnych zabezpieczeń. Przykładem jest chociażby klamra, która stanowi połączenie U-locka z metalową sprężyną. Bardzo często tego typu zapięcia rowerowe są dodatkowo wyposażone w kod lub specjalny alarm. Taki miks dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko kradzieży. Dzięki niemu rower zostawić można nawet w miejscach, w których sprzęt znika najczęściej, np. pod uczelniami, przy galeriach handlowych i na dworcach.

Zapięcie do roweru na szyfr czy kluczyk?

Podczas wyboru odpowiedniego zapięcia rowerowego może pojawić się problem z wyborem rodzaju jego zamknięcia. Dostępne są zarówno zabezpieczenie zamykane na kluczyk, jak i te na specjalny kod. Choć najpopularniejsze są klamry i linki zamykane na mały kluczyk, zapięcie rowerowe na szyfr będą dobrą opcją dla tych, którzy mają tendencję do gubienia drobnych przedmiotów. Jednakże decydując się na zapięcie na kod, warto wybrać te droższe, gdzie każdy element wykonany będzie z trudnego do przecięcia materiału.

Zainteresuje Cię: Ubezpieczenie roweru – kompleksowo ubezpiecz siebie i swój rower.

Gdzie kupić zapięcie do roweru?

Wszystkie zapięcia rowerowe – od sprężynek poprzez łańcuchy aż po opcję z alarmem – zakupić można w salonach rowerowych oraz dobrze wyposażonych sklepach sportowych. Dużą ich ofertę znaleźć można także w Internecie. Przed zakupem należy zastanowić się przede wszystkim, gdzie i kiedy najczęściej pozostawia się rower (np. czy w miejscach narażonych na kradzieże, czy nie) oraz do jakiego uchwytu się go przypina (np. czy do specjalnego stojaka, czy może trudno dostępnej barierki). Ważną rolę odgrywa także cena zapięcia rowerowego. Niestety lepsze zabezpieczenia bardzo często charakteryzują wyższe ceny. Najtańsze opcje (np. proste linki czy spirale) zazwyczaj łatwo jest przeciąć, a tym samym nie spełniają one swojej funkcji.

Jeśli na trening to tylko z PAYBACK! Kupuj niezbędny sprzęt oraz akcesoria do ćwiczeń i zbieraj punkty za zakupy online.