Jakie są rodzaje hantli? Jakie warto wybrać?

Strona GłównaPAYBACK EkstraSport ● Hantle

Hantle dają wiele możliwości w treningu. Ćwiczenia z ciężarkami zarówno w domu, jak i na siłowni wzmacniają nie tylko ręce, lecz także między innymi talię i pośladki. Wszystko zależy od wybranego zestawu ćwiczeń.

Dobierając ciężarki do ćwiczeń, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę to, z jakiego materiału zostały one wykonane, ich ciężar, a także wszelkie udogodnienia, np. dopasowanie ich kształtu i zapięć do dłoni. Jakie hantle do ćwiczeń będą najlepsze dla różnych użytkowników?

Dlaczego warto używać hantli?

Hantelki to proste, niedrogie, a przy tym łatwo dostępne akcesoria do wielu typów ćwiczeń. Dzięki niewielkim gabarytom można używać ich nawet w mniejszym mieszkaniu. Ćwiczenia z hantlami pozwalają osiągnąć znacznie lepsze efekty niż te wykonywane bez obciążenia. Dodatkowo nie wymagają one asysty oraz obecności trenera. Nie obciążają też stawów, a przy tym zapewniają duży zakres ruchu, pozwalając precyzyjnie wzmacniać, a nawet modelować mięśnie. Trening z ciężarkami przyczynia się do rzeźbienia sylwetki – poza ładnym zarysowaniem mięśni pozwala bowiem także zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej.

Efekty ćwiczeń zależą w dużej mierze od wybranego typu treningu. Każdy z nich może jednak wymagać nieco innych ciężarków.

Jakie hantle do ćwiczeń wybrać?

Najważniejszym parametrem przy wyborze hantli do ćwiczeń z pewnością będzie ich ciężar, który każdy powinien dobrać indywidualnie. Najlepszym sposobem będzie wybranie się do sklepu i wypróbowanie poszczególnych modeli. Można to zrobić, próbując wykonać z nimi kilka powtórzeń prostego ćwiczenia.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że podczas treningu nie powinno się przeforsowywać mięśni, jeśli więc wydają się one zmęczone i przeciążone już po kilku próbach, lepszym pomysłem będzie wybór lżejszego modelu ciężarków. Osobom początkującym często mogą wystarczyć hantle o wadze zaledwie 0,5 kg, które przygotują mięśnie na wysiłek i nową aktywność.

Bardzo często jeden ciężar hantli nie wystarczy do przeprowadzenia pełnego treningu z ich użyciem. Wiele osób decyduje się wtedy na zakup zestawu ciężarków, niekiedy ze stojakiem, jednak takie rozwiązanie nie jest zbyt praktyczne w niewielkim mieszkaniu. Znacznie lepszym wyjściem z sytuacji może być wybór hantli regulowanych, z możliwością zmiany ciężaru w zależności od potrzeb. Zajmują one znacznie mniej miejsca, a przy tym doskonale nadają się do ćwiczenia mięśni, w różnych partiach ciała. Doskonale zdadzą egzamin także w domach, w których będzie z nich korzystać więcej niż jedna osoba.


Przeczytaj także: Domowe ćwiczenia - co jest potrzebne?


Bardzo ważny przy wyborze hantli jest również materiał, z którego są one wykonane. Do najpopularniejszych zaliczyć można hantle żeliwne. Te bez żadnej powłoki to klasyczne ciężarki, które coraz częściej wypierane są jednak przez inne, znacznie wygodniejsze opcje. Hantle neoprenowe, a właściwie żeliwne i jedynie pokryte tą substancją, o wiele pewniej i wygodniej leżą w ręku i nie wyślizgują się z dłoni podczas ćwiczeń. Modele winylowe, których wnętrze zwykle wykonane jest z masy cementowej, są dość duże, a przy tym mają niższą cenę od żeliwnych. Niestety, są również bardziej podatne na uszkodzenia. Podobnie jest z hantlami bitumicznymi.

Wybór kształtu ciężarków zależeć będzie od ćwiczeń, jakie mają być z nimi wykonywane. Trening bardziej energiczny wymaga produktu, który będzie stabilnie leżał w dłoni. W takiej sytuacji najlepiej postawić na hantle z solidnymi uchwytami, a nawet te zapinane na ręku. Warto też zwrócić uwagę na ich rozmiar. Dla początkujących bardziej poręczne będą te większe gabarytowo. Zaawansowanym przydadzą się te mniejsze, choć o większym ciężarze.

Hantle dla kobiet różnią się od tych dla mężczyzn przede wszystkim wagą, a także wyglądem. Ciężarki damskie mogą być również lepiej przystosowane anatomicznie do mniejszej dłoni.

Ćwiczenia w domu z hantlami

Rozmaite ćwiczenia z hantlami wykonywać można nie tylko na siłowni, lecz także w domu. Pozwolą one spalić mnóstwo kalorii, a przy tym wyrzeźbić poszczególne partie ciała.


  • Ćwiczenie z hantlami na biceps – najlepsze będzie tradycyjne uginanie rąk w łokciach z wnętrzem dłoni zwróconym do przodu. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu prostej postawy i poruszaniu wyłącznie rękami.
  • Ćwiczenie z hantlami na triceps – jeden lub dwa hantelki należy unieść nad głowę i opuszczać do pleców, wyłącznie zginając ręce w łokciach.
  • Ćwiczenie z hantlami na mięśnie ramion – ręce należy trzymać zgięte pod kątem 90° i rozstawione na boki. Następnie trzeba je prostować, wyciągając je w górę i łącząc nad głową.
  • Ćwiczenie z hantlami na talię – można wykonywać opadanie ciała na boki z jednoczesnym przesuwaniem hantla po nodze w dół.
  • Ćwiczenie z hantlami na uda i pośladki – poza klasycznymi przysiadami dobrze sprawdzi się też podnoszenie zgiętej nogi, na której oparty jest hantel, z siadu podpartego.


Przeczytaj także: Jakie ćwiczenia na uda są najskuteczniejsze?


Trening z hantlami może przynieść doskonałe rezultaty. Trzeba tylko wybrać te odpowiednie dla siebie i wykonywać regularnie ćwiczenia.


Przeczytaj także: Plan treningowy w domu – jak efektywnie ćwiczyć?

Jeśli na trening to tylko z PAYBACK! Kupuj niezbędny sprzęt oraz akcesoria do ćwiczeń i zbieraj punkty za zakupy online.