Dopasuj muzykę do aktywności fizycznej

Strona GłównaPAYBACK EkstraSport i turystyka ● Muzyka do ćwiczeń

Przenika ciało i porusza obszary w mózgu odpowiedzialne za motywację, chęci i siłę – muzyka to nieodłączna część dobrego treningu. Jak dobrać utwór do aktywności fizycznej, by cię dopingował i jeszcze bardziej zachęcał do ćwiczeń? Sprawdź, jakie znaczenie ma muzyka w treningu.

Dopasowana do treningu muzyka potrafi dać energetycznego kopa i zmotywować do zwiększonej aktywności. Odpowiednie utwory sprawiają, że trening staje się lekki i przyjemny, a pozornie długa sesja, szybko się kończy. Muzyka w sporcie odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż nie tylko umila ćwiczenia, lecz także nadaje im odpowiedni rytm i zmusza do utrzymania narzuconego tempa. Dla siłaczy jest tym, co pozwala śmielej chwycić za większe obciążenia, ćwiczącym gimnastykę pomaga stworzyć magiczną strefę relaksu i wyciszenia, a biegaczy zmusza do przebiegnięcia dodatkowych kilometrów. Nie tylko rodzaj muzyki jest ważny, lecz także sprzęt, na którym go słuchasz. Potrzebujesz dobrej jakości słuchawek, najlepiej bezprzewodowych, które nie krępują twoich ruchów podczas ćwiczeń.

Muzyka do ćwiczeń i jej wpływ na organizm

Muzyka towarzyszy ludziom od wieków – stanowiła nieodłączny element zabaw, świąt i zgromadzeń religijnych. Wykorzystywana była również do zagrzewania drużyny lub zawodników do walki. Muzyka oddziałuje na ośrodek mózgu odpowiedzialny m.in. za nałogi i przyjemności, będąc efektywnym bodźcem motywującym i dopingującym. Dodatkowo odgrywa ona bardzo ważną rolę w kształtowaniu emocji o różnym zabarwieniu, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Jej szczególne właściwości i oddziaływanie na ciało docenił świat sportu, czyniąc z niej niezbędny element wielu dyscyplin, takich jak bieganie, kolarstwo, gimnastyka artystyczna czy sporty siłowe. Dopasowana do ruchów zawodnika, narzuca tempo, jednocześnie niwelując uczucie zmęczenia i zmniejszając odczuwanie bólu. Dodatkowo rytm muzyki reguluje pracę serca, co pozytywnie wpływa na wydolność tego narządu, pompowanie krwi, jak i ukrwienie wszystkich organów wewnętrznych. Muzyka również uczy synchronizacji, co docenią osoby mające problem z samodzielnym ustaleniem rytmiki ćwiczeń.

Jak dobrze dobrać muzykę do treningu?

  • Przede wszystkim postaw na to, co znasz. Nie zmuszaj się do słuchania gatunku, którego nie lubisz. Muzyka ma pomagać, nie przeszkadzać. Są zawodnicy, którzy nawet podczas spokojnych sesji siłowych słuchają heavy metalu, bo działa na nich motywująco i relaksująco. Jednak nie zamykaj się na jeden gatunek. Spróbuj stworzyć playlistę z różnych utworów i zmieniaj je regularnie, dzięki temu unikniesz nudy.
  • Tempo utworu to liczba uderzeń na minutę, dlatego powinno być nie za szybkie i idealnie dostosowane do twojego tętna i ciśnienia krwi. Kieruj się podstawową zasadą – rytm utworu ma być zbliżony do pracy twojego serca. Jeśli potrzebujesz piosenek szybkich, wyznaczających rytm biegu, powinny one mieć maksymalnie 150 BPM (beats per minute). Szybkie utwory sprawdzą się w czasie jazdy rowerem, marszu czy aerobiku. Podczas gimnastyki i sesji rozciągających tempo utworu może wynosić maksymalnie 80 BPM, czyli tyle, ile przeciętna praca serca przy niewielkiej aktywności lub spoczynku.
  • Nie słuchaj muzyki zbyt głośno. Ma ona odgrywać rolę kompana, ale nie możesz również zapominać o słuchaniu własnego ciała. Jeśli biegasz lub jeździsz rowerem w miejscach wzmożonego ruchu, tym bardziej powinieneś słyszeć uliczny gwar.

⬇️ Kliknij - powiększysz grafikę ⬇️

Jaka jest najlepsza muzyka do ćwiczeń

Muzyka do biegania lub kolarstwa

Bieganie i kolarstwo to sporty dynamiczne, wymagające często nie lada wytrzymałości. Kluczowa w ich przypadku będzie dobrze dobrana muzyka energetyczna, której tempo odpowiada rodzajowi tętna zawodnika. Utwory powinny mieć prędkość maksymalną do 150 BPM, gdyż szybsze mogą z czasem męczyć, a to nie sprawdzi się na biegach długodystansowych. Gatunki pasujące do biegania lub kolarstwa to pop, rock, house, a także hip-hop. Na bardzo długich trasach playlistę uzupełnij o kilka utworów muzyki klasycznej, które dostarczą potrzebną dawkę ukojenia i spokoju. Tworząc listę, warto potraktować ją jako muzykę motywującą i umieścić na niej utwory, które inspirują i zachęcają do walki. Rytmiczna muzyka wykorzystywana w biegach albo jeździe rowerem doskonale sprawdzi się również podczas fitnessu lub sesji aerobiku.

Muzyka do treningu siłowego

Trening siłowy, w przeciwieństwie do np. fitnessu, charakteryzuje się wolnymi ćwiczeniami. Sportowiec skupia się na powolnych sesjach, podczas których największą wagę przykłada do techniki ruchów. Dlatego zaleca się, by w treningu siłowym tempo utworów było niższe i sięgało maksymalnie 120 BPM. Przy podnoszeniu ciężarów sprawdzi się rap, muzyka elektroniczna lub dość spokojny rock. Muzyka powinna zachęcać do walki, a brzmienie instrumentów być mocne i wyraźne, dlatego wybierz utwory, które pobudzą twoje ciało. Ciekawym pomysłem jest trening do soundtracków filmowych, np. kultowych seriali „Peaky Blinders”, „Gry o Tron” i „House of Cards”. To pozycje o mocnych brzmieniach, które mogą doskonale wkomponować się w rytm twojego treningu.

Zatrzymaj się na moment i odpręż :)

Muzyka do ćwiczeń z odliczaniem

Muzyka do ćwiczeń z odliczaniem to najczęściej utwory elektryczne lub instrumentalne, bez tekstu, w których lektor odlicza serie powtórzeń. Ten rodzaj muzyki doskonale sprawdzi się w treningu tabaty, czyli w bardzo intensywnych 5-minutowych interwałach, których głównym zadaniem jest poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Muzyka z timerem jest doskonałą pomocą szczególnie dla osób początkujących lub tych, które mają problem z narzuceniem sobie samemu odpowiedniego rytmu. Muzyka do tabaty powinna mieć wysokie tempo, utrzymane na poziomie 150–160 BPM.

Przydatny artykuł: Plan treningowy w domu – jak efektywnie ćwiczyć?

Muzyka do ćwiczeń gimnastycznych i rozciągania

Rozciąganie to bardzo ważny element ćwiczeń wieńczący każdy trening. Wymaga dokładności i dobrej techniki. To sesja, która przyczyni się do wzmocnienia mięśni i stawów, a dodatkowo uchroni je przed kontuzją. Tym bardziej warto stworzyć atmosferę wyciszenia, uspokojenia i relaksu. Muzyka do rozciągania lub spokojnych ćwiczeń gimnastycznych musi być delikatna, przyjemna i spokojna. Jej prędkość nie powinna przekraczać 90 BPM. Doskonałym wyborem będzie więc muzyka klasyczna, której słuchają m.in. baletnice podczas treningów.

Zarejestruj swoją kartę PAYBACK, żeby dostawać kupony, a zebrane punkty wymieniać na nagrody. Nie masz karty? Zamów ją za darmo do domu, lub zarejestruj się w aplikacji PAYBACK już dziś!