Wegetarianizm – co to jest? Inspiracje z okazji dnia wegetarian

Strona GłównaPAYBACK EkstraCiekawostki ● Wegetarianizm - co to jest?

10.01.2020

11 stycznia obchodzimy dzień wegetarian, postanowiliśmy zainspirować kilkoma pomysłami w tym temacie.

Wegetarianizm cieszy się coraz większą popularnością, a specjaliści w zakresie żywienia dostrzegają kolejne korzyści płynące z bezmięsnej diety. Przepisy wegetariańskie nie są trudne do wykonania i uwzględniają zdrowe, bogate w składniki odżywcze produkty. Można się zakochać w tych daniach!


W ostatnich latach wegetarianizm stał się bardzo modny. Przejście na ten sposób odżywiania zdarza się coraz częściej wśród różnych grup wiekowych. Trudno się dziwić – dania wegetariańskie na obiad lub kolację są naprawdę smaczne, a dietetycy znajdują kolejne korzyści płynące z bezmięsnej diety. Przepisy nie są skomplikowane i zachęcają do używania składników, które nie tylko są bogate w wartości odżywcze, lecz także mogą być prawdziwą rozkoszą dla podniebienia. Szybkie dania wegetariańskie stanowią doskonałą alternatywę dla popularnych fast foodów – są pyszne, sycące i zawierają mniej kalorii.

Wegetarianizm – co to takiego? Co jedzą wegetarianie?

Wegetarianizm polega na świadomym wykluczeniu mięsa, ryb i owoców morza z codziennej diety.

Ten sposób odżywiania może wynikać z pobudek zdrowotnych, ekologicznych, ekonomicznych bądź moralnych. Większość wegetarian unika również ryb i owoców morza, a niektórzy rezygnują z produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak żelatyna czy smalec. Co jedzą wegetarianie? Ich jadłospis zależy przede wszystkim od wybranej odmiany wegetarianizmu. Oto kilka z nich:

● Laktoowowegetarianizm – to najpopularniejsza forma wegetarianizmu. Z diety wyłączone jest mięso, jednak niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak nabiał czy miód, mogą być spożywane.

● Owowegetarianizm – to bezmięsna dieta, która dopuszcza spożywanie jajek jako jedynych produktów pochodzenia zwierzęcego.

● Weganizm – to radykalna odmiana wegetarianizmu. Weganie rezygnują ze wszystkich produktów, które pochodzą od zwierząt, nie spożywają więc mleka, serów, jajek czy miodu.

● Frutarianizm – to wegetarianizm w bardzo zaostrzonej formie. Frutarianie rezygnują z mięsa na rzecz świeżych owoców, warzyw oraz niektórych orzechów i nasion.

● Pescowegetarianizm – to wegetarianizm dopuszczający spożywanie ryb w diecie. Należy zauważyć, że bardzo dużo osób uznaje wegetarian za osoby jedzące mięso z ryb, tymczasem tak nie jest. Dlatego ichtiwegetarianizm jest właściwym nazewnictwem dla osób stosujących dietę wegetariańską uwzględniającą ryby w swoim jadłospisie.

W PAYBACK punkty możesz wymienić na vouchery do wielu sklepów

Jedna karta, wiele korzyści ➡️ dołącz teraz!

Przepisy wegetariańskie – jedz smacznie i zdrowo!

Potrawy wegetariańskie nie są skomplikowane. Książki kucharskie uwzględniają również przepisy dla początkujących osób, dopiero planujących wdrożenie bezmięsnych potraw do swojej diety. Dania wegetariańskie na obiad to nie tylko warzywa, lecz także inne produkty pochodzenia roślinnego. Doskonałym przykładem są kotlety z soczewicy – bogate w białko roślinne, sycące, a przy tym bardzo smaczne. Ich przygotowanie jest banalnie proste.

Składniki (8 sztuk):

● 1 szklanka czerwonej soczewicy,

● 700 g pieczarek,

● 2 ząbki czosnku,

● 2 cebule,

● 2 łyżki masła,

● 6 łyżek natki pietruszki oraz bazylii (najlepiej, aby były świeże),

● 2 jajka i 2 łyżki bułki tartej (panierka),

● tłuszcz do smażenia (wedle uznania, jednak najlepsze będą zdrowe odmiany, np. olej kokosowy),

● przyprawy: 1 łyżeczka słodkiej papryki, ½ łyżeczki ostrej papryki, 1 łyżeczka suszonego oregano, 1 łyżka kurkumy, sól i pieprz do smaku.

Przygotowanie:

1. Wsyp soczewicę do małego garnka, zalej 1 szklanką wody, dopraw solą i zagotuj.

2. Gotuj pod przykrywką na małym ogniu przez 15 minut, aż soczewica stanie się miękka. Następnie odkryj garnek i dodaj przyprawy: słodką i ostrą paprykę, kurkumę, oregano i pieprz. Wymieszaj całość, odparuj i ostudź. Soczewica po ugotowaniu powinna być gęsta.

3. Umyj pieczarki, pokrój w paseczki i wrzuć na patelnię. Dodaj masło i pokrojoną w kosteczkę cebulę. Smaż przez 10 minut na większym ogniu do momentu, aż pieczarki się zrumienią.

4. Pieczarki dopraw solą i pieprzem, dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę, natkę pietruszki i bazylię.

5. Składniki połącz w misce. Dodaj jajko oraz 2 łyżki bułki tartej. W razie potrzeby dopraw pieprzem lub solą.

6. Uformuj 8 kotletów, obtocz w roztrzepanym jajku i bułce tartej, a następnie smaż z obu stron na złoty kolor. Będzie przepysznie!

W podobny sposób można zrobić inne kotlety warzywne z takich składników jak: buraki, szpinak, czerwona lub biała fasola.

Sprzęty kuchenne pomocne w przygotowaniu kotletów z soczewicy to z pewnością praktyczne garnki i patelnie wykonane z wysokiej jakości materiałów. Dzięki nim zdrowe potrawy zachowają swoje właściwości. Tego typu akcesoria będziesz mógł otrzymać za punkty PAYBACK w naszym sklepie online w dziale kuchnia.

Z kolei wszystkie potrzebne składniki, wymagane do przygotowania pysznych dań wegetariańskich kupisz w Kauflandzie gdzie możesz zbierać i wymieniać punkty PAYBACK:)

Przejście na wegetarianizm – korzyści dla zdrowia

Dietetycy przekonują, że przejście na ten sposób żywienia może być korzystne dla zdrowia. Wegetarianizm w ciąży lub wegetarianizm u dzieci to również dobre rozwiązanie, jeśli w diecie zostaną uwzględnione wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Przepisy wegetariańskie zalecają też zdrowszy sposób przygotowania potraw. Do smażenia lepiej użyć zdrowego tłuszczu, takiego jak olej kokosowy czy olej lniany. Warzywa lepiej gotować na parze, bo dzięki temu nie tracą cennych wartości odżywczych. Parowar możesz odebrać za punkty PAYBACK lub kupić online u jednego z naszych partnerów ze sprzętem agd i zyskać punkty w PAYBACK. Parowar z pewnością pomoże w przygotowaniu pożywnej bomby witaminowej.

⬇️Kliknij w grafikę aby ją powiększyć⬇️

Jak działa największy bonusowy program lojalnościowy PAYBACK

Grill również może być zdrowy. Dania wegetariańskie z grilla potrafią zaskoczyć najbardziej wytrawnych smakoszy. Szaszłyk z tofu i warzywami powstaje na grillowej patelni (którą możesz otrzymać w zamian za punkty PAYBACK!). To tylko jeden z wielu pomysłów, aby zaskoczyć domowników i gości. Jak widać, wegetarianizm opiera się na zróżnicowanych i smacznych składnikach.

Zarejestruj swoją kartę PAYBACK, żeby dostawać kupony, a zebrane punkty wymieniać na nagrody. Nie masz karty? Zamów ją za darmo do domu!