Rekrutacja online – narzędzia, metody, efekty

Strona GłównaPAYBACK EkstraCiekawostki ● Rekrutacja online

Rekrutacja online to nowoczesny sposób pozyskiwania pracowników. Trend ten znany jest nie od dzisiaj, jednak dopiero w czasie pandemii COVID-19 pracodawcy przekonali się o jego efektywności i zaczęli udoskonalać metody oraz narzędzia stosowane w zdalnej rekrutacji. Jak przebiega ten proces i jakie korzyści przynosi kandydatom i pracodawcom?

W ogłoszeniach o pracę coraz częściej pojawia się informacja, że proces rekrutacji przebiega w 100% zdalnie. Oznacza to, że wszystkie etapy – rozmowa wstępna, prezentacja umiejętności, testy wiedzy, feedback – odbywają się online. Nowoczesne narzędzia i platformy komunikacji stwarzają warunki zbliżone do naturalnych, umożliwiając swobodną konwersację, wymianę plików z ważnymi danymi oraz bieżące śledzenie wykonywanych zadań. Rozwiązanie to ma coraz więcej zwolenników i dziś nie jest tylko alternatywą, tylko stałą praktyką w wielu firmach. Wiele wskazuje na to, że trend ten będzie się rozwijał również wtedy, gdy skończy się pandemia COVID-19.




Data publikacji: 04.08.2021

Rekrutacja online – skąd się wzięła?

Trudno wskazać firmę, która jako pierwsza przeprowadziła rekrutację online. Można przypuszczać, że początkiem popularnej dzisiaj rekrutacji online była konieczność pozyskania dobrego specjalisty z drugiego końca kraju, któremu napięty grafik nie pozwalał na wizytę w siedzibie firmy. Z pomocą przyszły rozwijające się technologie.

Początki rekrutacji zdalnej

Można zaryzykować stwierdzenie, że rekrutacja zdalna jest stara jak… Skype. Ten popularny komunikator internetowy firmy Microsoft powstał w 2003 roku, a wtedy jego największą zaletą była możliwość oglądania rozmówcy. To, co dziś jest powszechnym dobrem, było wtedy nowinką technologiczną i już w tamtych czasach mogło posłużyć jako narzędzie do przeprowadzenia rozmowy o pracę.

Początków rekrutacji online można szukać też w społeczno-ekonomicznym zjawisku zwanym „drenażem mózgów”. Za tym pojęciem kryje się chęć pozyskania wysoko wykwalifikowanych ekspertów, np. inżynierów lub specjalistów branży IT, z różnych części świata. Najprostszą metodą komunikacji z nimi był właśnie Internet.

Rekrutacja online w czasie pandemii COVID-19

Temat powrócił w marcu 2020 roku, kiedy kolejne kraje zaczęły wprowadzać obostrzenia w związku z pandemią COVID-19. Dystans społeczny i konieczność pozostania w domach zmusiły pracodawców do przeniesienia procesu rekrutacji do przestrzeni wirtualnej. Jak się jednak okazało, rozwiązanie kryzysowe stało się trendem, który zyskał ogromną popularność i jest chętnie stosowany przez działy HR w wielu firmach. Rekrutacja zdalna – podobnie jak praca zdalna – często zastępuje tradycyjny schemat.

Pierwsze narzędzia

Zanim powstały nowoczesne i udoskonalone platformy komunikacyjne, w procesie rekrutacji zdalnej sięgano po następujące narzędzia:

  • formularze na stronie internetowej firmy – najczęściej znajdowały się one w zakładce „Kariera” i umożliwiały szybkie przesłanie CV oraz listu motywacyjnego;
  • wideokonferencje – początkowo obsługiwane były przez najprostsze programy umożliwiające uczestniczenie kilku osób w spotkaniu;
  • system ATS – dzięki elektronicznemu narzędziu wspierania rekrutacji proces selekcji kandydatów znacznie przyspieszył. To tutaj powstają formularze i tworzą się bazy danych o kandydatach;
  • media społecznościowe – dużą karierę zrobiły tu portale rekrutacyjne, które w swojej strukturze przypominają lubiane i powszechnie używane media społecznościowe. Najpopularniejsze wśród nich to LinkedIn i GoldenLine.pl;
  • aplikacje mobilne – ogłoszenia o pracę pojawiają się w mediach społecznościowych, do których potencjalni kandydaci mają dostęp za pośrednictwem smartfonów. Nic więc dziwnego, że rekruterzy zaczęli korzystać z takich narzędzi jak Facebook, Messenger czy WhatsApp.

Rekrutacja online – jak przebiega?

Rekrutacja online, choć odbywa się w świecie wirtualnym, odtwarza warunki spotkania pracodawcy z kandydatem twarzą w twarz. Mimo że zaproszenie na rozmowę nie uwzględnia przybycia do siedziby firmy, obowiązują tu jasno określone zasady.

Zaproszenie na rozmowę

Wszystko zaczyna się od przesłania aplikacji – CV, list motywacyjny oraz dodatkowe dokumenty trafiają do rekruterów drogą elektroniczną, za pośrednictwem przeznaczonych do tego platform. Następnie specjalista HR umawia spotkania z wybranymi kandydatami. Niektórzy informują o tym drogą telefoniczną, inni pozostają w 100% online i wysyłają e-mail, w którym znajduje się link do platformy, za pośrednictwem której odbywa się rozmowa z osobami decyzyjnymi.

Job interview online – jak wygląda?

Spotkanie odbywa się o wyznaczonej godzinie w miejscu wybranym przez kandydata – wystarczy dostęp do komputera i Internet. W jego trakcie jest czas na small talk, prezentację umiejętności oraz wykonanie wyznaczonych zadań. Podczas rozmowy o pracę w trybie zdalnym możesz spodziewać się podobnych pytań, jakie padają w czasie spotkań w tradycyjnej formie. Przygotowanie merytoryczne do rekrutacji zdalnej zasadniczo się nie różni. Po zakończonej rozmowie łatwo sprawdzisz, jak zostałeś oceniony przez potencjalnego pracodawcę – nowoczesne aplikacje rekrutacyjne dają taką możliwość.

Feedback

Po rozmowie – również za pośrednictwem aplikacji – pojawia się zaproszenie na drugi etap rekrutacji. Tutaj możesz spodziewać się specyficznych zadań związanych z wybranym stanowiskiem. Czekaj na feedback oraz ostateczną decyzję, która zwykle przekazywana jest online. W większości firm onboarding, czyli wdrożenie do pracy, również odbywa się za pośrednictwem przejrzystej i intuicyjnie działającej platformy.

Rekrutacja zdalna – narzędzia

Nowoczesny sposób rekrutacji pracowników idzie w parze z innowacyjnymi i intuicyjnymi narzędziami. Po wybuchu pandemii COVID-19 są one wciąż udoskonalane i dostosowywane do potrzeb użytkowników.

Bezpłatne aplikacje

Większość społeczeństwa to użytkownicy smartfonów. Rekruterzy doskonale o tym wiedzą, dlatego korzystają z powszechnie dostępnych narzędzi i bezpłatnych aplikacji, które można ściągnąć w kilka sekund. Najprostsze i najczęściej używane rozwiązania to: ZOOM Cloud Meetings, Google Meet, Google Docs, Viber, Slack, Skype, Messenger.

Nowoczesne platformy

Obok prostych rozwiązań powstają zaawansowane platformy, skrojone na miarę i dostosowane do potrzeb rekrutacji online. Jedną z nich jest Builtin.com, gdzie możesz stworzyć swój profil zawodowy i przeglądać ogłoszenia ponad 30 tysięcy firm z całego świata, które poszukują specjalistów z różnych dziedzin i rekrutują ich 100% online. Innym narzędziem dla rekruterów i freelancerów poszukujących pracy zdalnej jest Firmbee.com, dzięki któremu możliwe jest m.in. umawianie spotkań, zbieranie dokumentów aplikacyjnych oraz ocena kandydatów. Ciekawym rozwiązaniem na gruncie polskim jest platforma Zapraszamnarozmowę.pl, która pomaga pracodawcom sprawnie przeprowadzić wideorekrutację.

Ciekawostki

Rekrutacja zdalna nie ogranicza się do spotkań za pośrednictwem wspomnianych platform komunikacyjnych. Stosowaną praktyką jest też grywalizacja – ta metoda selekcji ma wyłonić kandydatów na podstawie umiejętności strategicznego myślenia podczas gry. Przykładem jest gra „NanoShadow” stworzona przez PwC, lidera wśród firm doradczych. Kandydaci prowadzili rozgrywki przez 2 miesiące, a po tym czasie wzięli udział w finałowym evencie rekrutacyjnym. Czy wiesz, że narzędzia online pomagają pracodawcy szybciej podjąć decyzję? Wystarczy wspomnieć prostą aplikację Google Docs. Jeśli zostaniesz poproszony o rozwiązanie zadania w tym formacie, potencjalny szef ma możliwość obserwować na żywo twój proces twórczy i tok rozumowania. Aż 96% rekruterów wykorzystuje social media, aby wybrać najlepszych kandydatów. Wstępna selekcja polega m.in. na analizie profilu i autoprezentacji na Facebooku czy Instagramie. Dlatego warto dbać o swój wizerunek w tych przestrzeniach.

Rekrutacja online – dlaczego jest tak popularna?

Spotkania rekrutacyjne online są tak samo (a czasem nawet bardziej) efektywne niż tradycyjna formuła. Korzyści dla pracodawców i kandydatów są na tyle duże, że wiele firm stawia na rozwój tego nowego trendu w HR.

Korzyści z punktu widzenia pracodawcy

Pracodawcy cenią rozmowy z kandydatami w formie zdalnej, ponieważ:

  • mogą spotkać się z większą liczbą kandydatów, a umawianie terminów spotkań przebiega sprawniej;
  • mogą rekrutować specjalistów z różnych części kraju, a nawet świata;
  • mają możliwość oceny kompetencji kandydata poprzez śledzenie wykonywanych przez niego zadań na bieżąco;
  • aplikacje dają możliwość zapisania i ponownego odtworzenia rozmowy rekrutacyjnej w razie konieczności porównania kandydatów;
  • nowoczesne platformy przechowują wszystkie dane w jednym miejscu, więc łatwiej uniknąć bałaganu w dokumentacji.

Korzyści z punktu widzenia kandydata

Kandydaci również polubili zdalną formułę rekrutacji, ponieważ:

  • oszczędzają czas i mogą odbyć kilka rozmów dziennie;
  • mogą czuć się swobodnie w zaciszu swojego mieszkania;
  • są mniej zestresowani i lepiej prezentują swoje kompetencje;
  • mają szybki dostęp do informacji zwrotnej i nie czekają na telefon od rekrutera.

Kariera w PAYBACK

W PAYBACK oferujemy ciekawe ścieżki kariery dla specjalistów z różnych dziedzin. Rekrutacja online ma przede wszystkim na celu wyłonienie najlepszych ekspertów do HUBu technologicznego.

HUB technologiczny PAYBACK – co to takiego i jaki ma cel?

HUB technologiczny PAYBACK powstał w 2019 roku i nieustannie się rozwija. To grupa ekspertów z takich dziedzin jak IT Data Development, IT&Product Development, Analytics International, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu mogą mieć realny wpływ na rozwój marki i jej międzynarodowe sukcesy. Grono specjalistów pracuje w modelu hybrydowym i stanowi integralną część zespołu w centrali PAYBACK. Ich głównym zadaniem jest obsługa rynków międzynarodowych, takich jak Włochy, Niemcy, Austria czy Meksyk.

Dlaczego warto współpracować z PAYBACK?

Jeśli pomyślnie przejdziesz proces rekrutacji, czeka cię kariera w PAYBACK. Oprócz doskonałych warunków finansowych oraz licznych benefitów zyskasz możliwość pracy w międzynarodowym środowisku i ciągłego rozwoju swoich kompetencji. Eksperci należący do HUBu technologicznego PAYBACK mają dostęp do ponad 50 szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych. Praca jest hybrydowa i oparta na zasadzie work-life balance, gdzie pracownik ma czas na rozwijanie swoich zainteresowań i pasji. Udostępniane są wszystkie narzędzia niezbędne do pracy – służbowy laptop ze stacją dokującą, drugi monitor, a nawet wygodne krzesło biurowe i biurko. System motywacyjny obejmuje nie tylko dodatkowe finanse, lecz także punkty PAYBACK. W zamian za zrealizowanie celów każdy pracownik otrzymuje co miesiąc 10000 pkt, które może wymieniać na atrakcyjne nagrody i vouchery.

Witamy cię w PAYBACK, wdzwoń się na rozmowę online!