Podczas Cyber Monday e-sklepy konkurują o klientów niskimi cenami

Strona GłównaPAYBACK EkstraCiekawostki ● Cyber Monday

Cyber Monday to święto e-zakupów. Dzień wielkich wyprzedaży w sklepach internetowych przypada zawsze w poniedziałek tuż po Czarnym Piątku. Zwykle jest to koniec listopada lub pierwszy poniedziałek grudnia.

Co to jest Cyber Monday? Termin Black Friday szybko wdarł się do świadomości polskich klientów i radzi sobie nawet lepiej niż jego spolszczona nazwa, czyli Czarny Piątek. Cyber Monday, znany też jako Cyber Poniedziałek lub Cyfrowy Poniedziałek, ma zdecydowanie krótszą historię niż Black Friday, przez co jego popularność może być mniejsza, chociaż dzięki coraz powszechniejszym zakupom w internecie stale się zwiększa.

Cyber Monday – co to?

Cyber Monday jest świętem zniżek i promocji w sklepach internetowych. Platformy przygotowują wówczas dla swoich klientów specjalne promocje niedostępne żadnego innego dnia w ciągu roku. To właśnie wtedy, zasiadając przed komputerem lub korzystając ze smartfona, możesz zaopatrzyć się w produkty w niezwykle atrakcyjnych cenach. Często oferty e-sklepów potrafią przebijać te, którymi sklepy stacjonarne szczyciły się kilka dni wcześniej, podczas Black Friday. Wśród przecenionych towarów znajdują się szczególnie poszukiwane przez klientów artykuły, takie jak m.in. sprzęt AGD, komputery, laptopy, telewizory, tablety oraz konsole do gier. E-księgarnie oferują zniżki na książki, e-booki i audiobooki. Możesz kupić taniej akcesoria sportowe, nowe kolekcje ubrań i artykuły wyposażenia mieszkań.

Zadowoleni z takiego stanu rzeczy są i klienci, i sklepy. Klienci, bo mają szansę zaoszczędzić dużo pieniędzy na produktach. Podczas promocji w Cyber Monday mogą wreszcie pozwolić sobie na zakup i wydając mniej pieniędzy, przygotować niespodzianki na zbliżającą się Gwiazdkę. A właściciele sklepów cieszą się, bo wyniki sprzedaży tego dnia z każdym rokiem stają się coraz lepsze. Cyber Monday, czyli Cyfrowy Poniedziałek, opłaca się więc obu stronom. To klasyczna sytuacja typu win-win. Sklepy internetowe prześcigają się w promowaniu jak najkorzystniejszych ofert, dzięki czemu klienci mogą przebierać w produktach i kupić te, których szukali, ale w cenach nieosiągalnych w żaden inny dzień roku.

⬇️Kliknij, aby powiększyć grafikę⬇️

Cyber Monday - fakty

Promocje w Cyber Monday organizują również sklepy, które są Partnerami PAYBACK. Oznacza to, że zakupy na tych platformach w Cyfrowy Poniedziałek są podwójnie atrakcyjne. Po pierwsze, możesz skorzystać z obniżki cen i kupić artykuły, na które polowałeś od dłuższego czasu, ale za dużo niższą cenę. Po drugie, dzięki zakupom u partnerów zbierasz punkty PAYBACK, które następnie wymienisz na atrakcyjne nagrody.

Kiedy wypada Cyber Monday?

Historia Cyber Monday jest zdecydowanie krótsza niż wyprzedażowa gorączka związana z Black Friday. Święto internetowych zakupów narodziło się w Stanach Zjednoczonych stosunkowo niedawno, bo około roku 2005. Miało to związek z nagłym wzrostem popularności rynku e-commerce, który stał się realną alternatywą dla zakupów w sklepach stacjonarnych. W takich okolicznościach stworzenie cyfrowego odpowiednika Black Friday wydawało się nieuniknione.

W Stanach Zjednoczonych ustalono, że oba te wydarzenia będą sąsiadować ze sobą w kalendarzu. Amerykanie siadają więc najpierw w czwarty czwartek listopada do kolacji z okazji Święta Dziękczynienia, dzień później szturmują sklepy stacjonarne z okazji Black Friday, a po weekendzie kupują online na wyprzedażach Cyber Monday. Promocje mogą wówczas sięgać nawet 70 procent.

Z każdym kolejnym rokiem przychody e-sklepów z okazji Cyfrowego Poniedziałku stają się coraz wyższe. Szczególnie atrakcyjne jest kupowanie podczas Cyber Monday w e-sklepach, które są partnerami PAYBACK. Można wówczas skorzystać z obniżek i kupić niezbędne artykuły za dużo mniejszą kwotę. A dzięki zakupom w sklepach partnerskich Programu zbierasz punkty, które możesz później wymienić na nagrody.

Cyber Monday, czyli rozwój e-commerce

Prawie 2 miliardy osób na świecie dokonuje zakupów online. Coraz więcej konsumentów kupuje w e-sklepach poza granicami swojego kraju. Najwięcej transakcji online dokonują klienci należący do tzw. Generacji X. Zalicza się do niej osoby urodzone między 1966 a 1981 rokiem. Zakupy dokonywane są poprzez wszystkie rodzaje urządzeń mobilnych.

📲 Zbieraj więcej punktów z APPlikacją!

Aplikacja zakupowa PAYBACK do pobrania w Google Play i Apple Store

Według opublikowanego w 2019 roku raportu EY „Konsument w dobie omni-channel”, aż 57 procent Polaków kupuje produkty w sklepach internetowych, a 43 procent wyłącznie w sklepach stacjonarnych. Z badania wynika również, że 66 procent internautów szuka w sieci informacji o produktach, cenach oraz planowanych obniżkach lub promocjach.

Nieco bardziej zróżnicowany wynik pojawia się przy podziale zakupów ze względu na konkretny asortyment. Po elektronikę w internecie sięga 71 procent konsumentów, a po artykuły spożywcze – tylko 10 procent. Sposób dokonywania wyboru ma związek z wiekiem, miejscem zamieszkania, dochodami oraz stanem cywilnym kupującego. Według badania EY w gospodarstwach domowych złożonych z młodych osób chętniej kupuje się online. Starsi częściej wybierają sklepy tradycyjne. Raport wyjaśnia także kwestię logistyki przy zakupach online. 55 procent ludzi, którzy wzięli udział w badaniu, zamawia towar online, ale odbiera go osobiście w pobliskim sklepie stacjonarnym. Produkt bezpośrednio do domu zamawia 46 procent badanych osób. Niecałe 40 procent badanych rezerwuje towar w sieci, a zakupu dokonuje dopiero po obejrzeniu go w sklepie tradycyjnym. Powyższe badanie zostało przeprowadzone w marcu 2019 roku na próbie 1628 osób w wieku 15–75 lat.

Zagrożenia podczas zakupów online

Z tak wysokim udziałem Polaków w e-handlu wiążą się także pewne zagrożenia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów każdego roku apeluje, by szukając okazji, podczas Cyber Monday zachować szczególną ostrożność. Warto również pamiętać, że kupując przez internet, możesz reklamować towar na takich samych zasadach, jak przy zakupach w tradycyjnych sklepach. Towar zakupiony w sieci można zwrócić w ciągu 14 dni od momentu otrzymania go, bez podania przyczyny. Należy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeżeli sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, termin możliwości zwrotu produktu wydłuża się do 12 miesięcy. W takim przypadku e-sklep ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Reguła ta nie obowiązuje, jeśli zwracany towar nosi ślady użytkowania (w takim wypadku sklep często obniża wartość zwrotu). Dochodzenie roszczeń może być łatwiejsze, jeżeli dokładnie obejrzysz przesyłkę przy kurierze. Jeśli została ona uszkodzona podczas transportu, wówczas powinno się od razu napisać reklamację. Oczywiście niemożliwy jest zwrot wszystkich towarów zakupionych w sieci. Jeśli produkt ma krótki termin przydatności do użycia albo np. wytworzony został na specjalne zamówienie klienta, wówczas go nie zwrócisz. Sklep może również nie przyjąć reklamacji w przypadku nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, do których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Za koszty zwrotu towaru odpowiada nabywca, chyba że e-sklep zgodzi się, by ponieść je samodzielnie.

Przydatny artykuł: Bezpieczne zakupy w internecie – ważne zasady

Zarejestruj swoją kartę PAYBACK, żeby dostawać kupony, a zebrane punkty wymieniać na nagrody. Nie masz karty? Zamów ją za darmo do domu, lub zarejestruj się w aplikacji PAYBACK już dziś!