Troska o środowisko naturalne to obecnie jeden z priorytetowych tematów w branży motoryzacyjnej. Wynika to chociażby z regulacji unijnych, które zakładają, że w 2035 roku rejestracja samochodów wyposażonych w silniki spalinowe będzie niemożliwa. Płyn AdBlue to jedno z ekologicznych rozwiązań, dzięki któremu auta z silnikiem Diesla emitują znacznie mniej szkodliwych substancji i w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko naturalne. Sprawdź, kto i kiedy powinien z tego korzystać.
Płyn AdBlue składa się z demineralizowanej wody (ok. 68%) oraz roztworu mocznika (32%). Jak nietrudno się domyślić, jego charakterystyczną cechą jest dość nieprzyjemny zapach, jednak nie ma to większego znaczenia, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że chroni on środowisko naturalne przed zanieczyszczeniami. Jego główne zadanie to neutralizowanie szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy z wysokoprężnymi silnikami diesla.
Zbiornik na AdBlue działa niezależnie od zbiornika paliwa. Płyn pod odpowiednim ciśnieniem trafia do znajdującego się przy układzie wydechowym katalizatora SCR (ang. Selective Catalytics Reduction, pol. Selektywnej Redukcji Katalitycznej), gdzie pod wpływem wysokiej temperatury z mocznika wydziela się amoniak. Substancja ta wchodzi w reakcję z tlenkiem azotu i w ten sposób – zamiast spalin – do atmosfery uwalniany jest nieszkodliwy dla środowiska i człowieka lotny azot oraz para wodna.
Które auta są wyposażone w zbiornik do płynu AdBlue?
Płyn AdBlue produkowany jest z myślą o autach wyposażonych w silnik Diesla. Zbiornik znajduje się więc w samochodach różnych marek i modeli, jednak zazwyczaj są to pojazdy produkowane po 2014 roku, które mają silnik o pojemności większej niż 2 l i zostały wyposażone w system SCR. Wlew do zbiornika AdBlue może znajdować się obok wlewu paliwa, ale w niektórych modelach mieści się w bagażniku lub pod maską.
Tankowanie AdBlue nie jest opcjonalne – jeśli twój samochód ma zbiornik na ten płynu, musisz go regularnie uzupełniać. Gdy jego poziom będzie spadał, poinformuje cię o tym odpowiednia lampka kontrolna, a samochód przestanie działać, jeśli braki nie zostaną uzupełnione.
Oznaczenie rodzaju paliwa w dowodzie rejestracyjnym samochodu
Informację na temat tego, jakim paliwem zasilany jest pojazd, można znaleźć w jego dowodzie rejestracyjnym. Zaznacza się to w rubryce P3. Do wskazania rodzaju paliwa zasilającego samochód w dowodzie rejestracyjnym wykorzystuje się następujące symbole:
P – benzyna;
D – olej napędowy;
LPG – gaz płynny propan-butan;
CNG – gaz ziemny skroplony (metan);
H – wodór;
BD – biodiesel;
E85 – etanol;
EE – energia elektryczna;
999 – inne.
Gdzie tankować płyn AdBlue?
Płyn możesz uzupełnić na wielu stacjach benzynowych. Zazwyczaj jest on oznaczony symbolem „AdBlue”, aby uniknąć niepotrzebnych pomyłek. Dystrybutory najczęściej znajdują się tuż obok stanowisk do tankowania oleju napędowego (ON), aby umożliwić użytkownikom aut z silnikiem Diesla zatankowanie paliwa i płynu jednocześnie, jeśli oczywiście pojawi się taka potrzeba. AdBlue można tankować bezpośrednio z dystrybutora lub zakupić w kanistrze. W tym drugim przypadku cena będzie nawet dwukrotnie wyższa.
Szukasz sposobu na tanie tankowanie? Zbieraj punkty PAYBACK za zakupy w twoich ulubionych sklepach stacjonarnych lub online i wymieniaj je na tańsze tankowanie na stacjach bp Polska. Aby jeszcze szybciej i efektywniej zasilać swoje konto, korzystaj z kuponów rabatowych dostępnych w aplikacji mobilnej i na stronie internetowej programu. Dzięki nim możesz zgarnąć nawet 20 razy więcej punktów PAYBACK za pojedynczą transakcję!
Ile kosztuje płyn AdBlue? Jaka jest jego wydajność?
Uzupełnianie płynu AdBlue to obowiązek każdego właściciela auta wyposażonego w układ SCR. Jednak nie musi odbywać się to tak często jak tankowanie paliwa. Zbiorniki AdBlue mają różną pojemność – od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów. Szacuje się, że zatankowanie go do pełna powinno wystarczyć na ok. 10 tys. km, jeśli dbasz o ekonomiczny styl jazdy, tj. płynnie zmieniasz biegi, hamujesz silnikiem, starasz się unikać jazdy w korkach itd. Koszt litra płynu z dystrybutora to ok. 7 zł, podczas gdy ciecz w kanistrze sprzedawana jest za ok. 15–20 zł za litr. Ten dodatkowy wydatek ma jednak wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5%.
Jeśli jeździsz autem wyposażonym w system SCR, musisz pamiętać:
aby regularnie uzupełniać płyn AdBlue, bo bez tego uruchomienie silnika będzie niemożliwe;
że płyn AdBlue zamarza w temperaturze -11 stopni Celsjusza, dlatego najlepiej parkować auto w garażu. W zbiornikach zamontowane są grzałki, które pozwalają na zmianę stanu skupienia w ciągu kilkunastu minut od uruchomienia silnika;
że płyn AdBlue ma silne właściwości korodujące, więc musisz uważać, aby przypadkiem nie wylać go na karoserię podczas tankowania. Jeśli taka sytuacja się zdarzy, jak najszybciej wytrzyj ciecz;
że płyn ma nieprzyjemny zapach, który może wsiąknąć w tapicerkę i sprawić, że we wnętrzu auta przez długi czas będzie odczuwalna woń azotu.
Dołącz do PAYBACK i zbieraj °punkty kupując online lub tankując paliwo