Geolokalizacja w telefonie co to jest i jak działa?

Strona GłównaPAYBACK EkstraAplikacja mobilna ● Geolokalizacja – jak działa?

Nowoczesne telefony komórkowe mają coraz więcej opcji, które znacznie zwiększają funkcjonalność tych urządzeń. Jedną z nich jest możliwość włączenia geolokalizacji. Jednak wiele osób rezygnuje z tego, bojąc się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. Jak się okazuje, obawy te są bezpodstawne.

Geolokalizacja w telefonie nie ma dostępu do tzw. danych poufnych, a korzystanie z niej może znacznie poszerzyć możliwości, jakie oferuje użytkownikowi nowoczesna technologia i poszczególne aplikacje zainstalowane na smartfonie. Czym dokładnie jest geolokalizacja i kiedy się najbardziej przydaje? Jakie dane są przez nią wykorzystywane?

Co to jest geolokalizacja?

Często można spotkać się z pytaniem o to, czym jest geolokalizacja w telefonie. Geolokalizacja to proces określania położenia geograficznego urządzeń. Zazwyczaj wykorzystuje się do tego GPS, bazowe stacje przekaźnikowe, tzw. BTS-y lub sieci wi-fi. Obecnie większość urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony, tablety czy komputery przenośne, ma tę funkcję. Jest ona zazwyczaj wykorzystywana przez firmy, które chcą dotrzeć do jak najlepszej grupy docelowej. Geolokalizacja pozwala im na wysyłanie reklam tylko do osób potencjalnie zainteresowanych ich ofertą, mieszkających w pobliżu sklepu lub punktu usługowego. Użytkownikom geolokalizacja pomaga szybciej i efektywniej wyszukiwać informacje, które ich interesują. Przykładowo, jeśli aktywujesz geolokalizację na swoim smartfonie, istnieje większa szansa na to, że po wpisaniu hasła „sklep z zabawkami” lub „apteka” w pierwszych wynikach wyszukiwania pojawią się punkty najbliżej miejsca Twojego aktualnego położenia.

Jakie dane zbiera geolokalizacja?

Mimo dużej przydatności tej funkcji, wiele osób rezygnuje z jej użytkowania. Dzieje się tak, ponieważ panuje mylne przekonanie o tym, jakie dane są zbierane przy pomocy geolokalizacji. Wiele osób boi się też tego, że dzięki temu aplikacje mogą śledzić każdy ruch użytkownika. Nie mają jednak powodów do obaw, gdyż geolokalizacja sama w sobie nie zbiera tzw. danych poufnych, czyli danych osobowych. Kiedy użytkownik korzysta z geolokalizacji, nie są zbierane takie informacje jak imię, nazwisko czy adres. Dane geolokalizacyjno-behawioralne są zbierane w formie zagregowanej i anonimowej, nie naruszają zatem prywatności użytkownika. Pozwalają na zlokalizowanie położenia danego urządzenia oraz osoby, która je aktualnie używa. Nie trzeba się zatem obawiać samego wykorzystania tej funkcji. Zawsze jednak, gdy dajesz wybranej aplikacji dostęp do geolokalizacji na twoim urządzeniu mobilnym, zwróć uwagę na to, jakich uprawnień żąda w momencie instalacji oraz czy faktycznie są one potrzebne do jej prawidłowego funkcjonowania. Należy to sprawdzać przy pobieraniu każdej aplikacji, nie tylko tej, która w swoim działaniu opiera się na geolokalizacji.

W jakich sytuacjach przydaje się funkcja geolokalizacji?

Geolokalizacja wykorzystywana jest na wiele sposobów. Dzięki niej działają między innymi aplikacje ułatwiające odnalezienie telefonu lub innego urządzenia. Trzeba jednak pamiętać o włączeniu funkcji lokalizacji w swoim sprzęcie, a także zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji. Jest ona również wykorzystywana przez aplikacje pokazujące najlepsze trasy na danym terenie. Program ustala punkt, w jakim znajduje się dana osoba i pokazuje, jak najszybciej dotrzeć do punktu docelowego.

Geolokalizacja jest pomocną funkcją dla osób, które wyszukują najatrakcyjniejsze oferty zakupowe w swojej okolicy

Oprócz opisywanego wcześniej sposobu wykorzystania geolokalizacji, warto wspomnieć o specjalnych aplikacjach zakupowych. Przykładem może być aplikacja PAYBACK, wyposażona w funkcjonalność – PAYBACK GO. Funkcjonalność jest przeznaczona dla osób, które korzystają z usług stacjonarnych partnerów Programu – tankują na stacjach benzynowych bp lub robią zakupy w drogeriach dm. Dzięki aktywacji PAYBACK GO, które wykorzystuje geolokalizację, użytkownik zyskuje szybki dostęp do wszystkich ofert, promocji i kuponów u danego partnera. To pozwala znacznie zaoszczędzić czas, ponieważ nie trzeba szukać ofert danego partnera wśród wszystkich dostępnych ofert w aplikacji. A tych jest bardzo dużo, ponieważ PAYBACK jest programem multipartnerskim, który skupia wokół siebie zarówno punkty stacjonarne, jak i online.

Aby móc skorzystać z takiego rozwiązania, wystarczy podczas instalacji aplikacji PAYBACK wyrazić zgodę na udostępnianie jej danych dotyczących swojego położenia. Dzięki temu, gdy użytkownik znajdzie się w pobliżu wybranego punktu i zamelduje się w nim, natychmiast otrzyma informacje, oferty i promocje dostępne w tym miejscu.

Pobierz aplikację PAYBACK i wejdź na wyższy poziom zbierania punktów. Wszystkie sklepy i kupony masz pod ręką.