Chargeback – co to takiego? Kto może korzystać z takiej usługi?

Strona GłównaPAYBACK EkstraFinanse ● Chargeback – co to takiego?

Niemal każdy, kto ma konto w banku, korzysta na co dzień z przypisanej karty płatniczej, powoli więc odchodzi się od płacenia gotówką. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy trzeba reklamować jakiś produkt lub usługę? Wówczas można skorzystać z usługi chargeback.

Płatności kartą dokonywane są nie tylko w punktach usługowych czy sklepach stacjonarnych. Coraz chętniej wykorzystywane są również do opłacania towarów i usług zamawianych w sieci. Na wypadek jakichkolwiek problemów warto wybrać opcję chargeback, by odzyskać pieniądze np. przy podwójnie naliczonej opłacie za daną transakcję. Co to dokładnie jest chargeback i kiedy można z tego skorzystać? Poznaj jedną z ciekawszych usług oferowanych przez banki współpracujące z Programem PAYBACK.

Chargeback – co to takiego?

Chargeback można określić jako reklamację transakcji kartą debetową dokonanej stacjonarnie w sklepie lub punkcie usługowym albo w czasie zakupów przez Internet. Usługa, której nazwę można przetłumaczyć jako „obciążenie zwrotne”, uruchamiana jest przez posiadacza karty (klienta banku). Bank po przyjęciu takiej reklamacji zobowiązany jest do kontaktu z organizacją płatniczą, która wydała kartę. Na podstawie zebranych dowodów podejmowana jest decyzja, czy reklamacja była uzasadniona.

W jakich sytuacjach usługa chargeback jest pomocna?

Reklamacja chargeback stosowana jest zazwyczaj w sytuacji, gdy klient korzystający z karty debetowej nie może złożyć bezpośredniej reklamacji w miejscu, w którym dokonywał płatności. W ten sposób można też reklamować transakcje dokonywane w bankomatach. A jak to wygląda w praktyce? Usługa chargeback może być pomocna w wielu sytuacjach i stanowi jedną z opcji chroniących klientów przed utratą pieniędzy w określonych okolicznościach. Zalicza się do nich np. niezrealizowanie zamówienia z sieci opłaconego z góry (brak jedzenia zamawianego online lub zakupów z dostawą do domu). Inne sytuacje, w których można uruchomić procedurę chargeback, to m.in. podwójne księgowanie jednej transakcji, obciążenie konta za niezamawiane usługi lub towary, a także brak wypłaty pełnej kwoty z bankomatu. Ciekawostką jest to, że z obciążenia zwrotnego można skorzystać również wtedy, gdy usługodawca nie wywiąże się z umowy przyszłej. To częsty problem zwłaszcza w przypadku biur podróży, które niekiedy odwołują oferowane przez siebie wycieczki.

oferta sklepów online w kategorii finanse

Procedura chargeback – na czym polega? Ile jest czasu na chargeback?

Wiele osób zastanawia się nad tym, jak dokładnie wygląda procedura związana z tą usługą. W tym celu warto zapoznać się z regulaminem udostępnianym przez konkretny bank. Przeważnie na złożenie wniosku do banku klient ma od 45 do 120 dni, licząc od momentu wykonania transakcji bezgotówkowej, którą chce reklamować. Trzeba jednak pamiętać, że czas na złożenie wniosku często zależy też od tego, jaki jest powód reklamacji. Reklamacji można dokonać stacjonarnie, telefonicznie, listownie lub online, w zależności od tego, jakie kanały komunikacji udostępnia bank swoim klientom. We wniosku należy umieścić swoje dane osobowe, numer karty i datę transakcji, którą się reklamuje. Po przyjęciu przez bank wniosek jest przekazywany do centrum rozliczeniowego, które przejmuje dalsze działania i kontaktuje się z podmiotem odpowiedzialnym za transakcję. Jeżeli roszczenie zostanie uznane, pobrane środki wrócą na konto klienta. Pamiętaj, że w zależności od powodu reklamacji transakcji oraz wewnętrznych procedur bankowych mogą być wymagane dodatkowe dokumenty. Co dokładnie jest potrzebne do złożenia reklamacji dotyczącej transakcji kartą? Wszelkie potrzebne informacje powinieneś znaleźć na stronie banku, który oferuje tę usługę.


Zainteresuje cię artykuł: Nowoczesne sposoby płatności – Afterpay

Jakie banki oferują usługę chargeback?

Usługę chargeback oferuje wiele banków, w tym te, których oferty znajdziesz na Platformie PAYBACK Finanse. Zakładając w jednym z nich konto, możesz bezpiecznie korzystać ze swojej karty debetowej zarówno w punktach stacjonarnych, jak i sklepach internetowych. A robiąc to przez Platformę PAYBACK Finanse otrzymasz punkty.
Środki zostaną naliczone po prawidłowym złożeniu dyspozycji do banku i zakończeniu procedury zakładania konta. Pamiętaj też o sprawdzaniu aktualnych kuponów.

Rozpocznij oszczędzanie z PAYBACK: zbieraj °punkty, wymieniaj na zakupy i nagrody!